Att åberopa basbeloppsregeln

Hej! Måste en efterlevande make åberopa sin rätt enligt basbeloppsregeln eller får han/hon den automatiskt? Om regeln måste åberopas, när skall detta isåfall ske? Finns det någon preskriptionstid för rätten till basbeloppen? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

När en make avlider så ska en bodelning ske. Vid bodelningen ska makarnas giftorättsgods delas lika, vilket innebär att den efterlevande maken erhåller hälften av makarnas förmögenhet. Basbeloppsregeln innebär att om det efter en bodelning visar sig att den efterlevande maken inte har erhållit ett belopp som motsvara minst fyra basbelopp (i år är basbeloppet 44 500) så har den efterlevande maken alltid rätt att få ut mer egendom vid arvskiftet. Basbeloppsregeln innebär på så sätt ett skydd för den efterlevande maken gentemot särkullbarn och eventuella testamenten.

Det krävs dock att denna rätt åberopas av den efterlevande maken, den blir alltså inte per automatik tillämplig utan maken måste hävda sin rätt.  Detta bör ske vid bodelningen eller när arvskiftet upprättas. Preskriptionstiden är 10 år.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare