FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/02/2013

Brukande av falsk urkund

Hej, Min lillebror kom i kontakt med en tjej som påstod sig att hon kunde förfalska hans betyg för ansökan till universitet mot en summa pengar. Sagt och gjort så överlämnade min bror sina uppgifter till studentportalen och efter ett antal månader så var betygen ändrade till ett betydligt högre snitt. Min bror har nu ansökt och fick en plats på en linje och de har nu kommit fram någon har förfalskat betygen. Går det under urkundsförfalksning eller brukande av förfalskad urkund. Hur ser man på detta brott och vad är de vanligaste straffskalorna för detta brott i praktiken. Finns det några tidigare mål som man kan läsa om? Tacksam för ett svar då min bror mår väldigt dåligt över de val han har gjort och de skulle kännas betydligt bättre om man rent konkret kan få mer info om liknande mål

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Jag skall försöka svara på frågan på enklast möjliga sätt, så du kan förklara för din bror..

Som jag tolkar det är det inte din bror som faktiskt förfalskat betygen. Vad vederbörande gjort är istället att använda sig av betygen för att söka in på universitetet.

Även denna handling är dock brottslig och regleras I Brottsbalken, vilken du finner här; https://lagen.nu/1962:700.

Av 14 kap. 9 § framgår att den som brukar falsk urkund dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för brukande av det förfalskade såsom hade han själv gjort förfalskningen.

Beträffande bevisning så torde man anse att bruket av handlingen i sig räcker för att se som ägnat att vilseleda.

Brottet är inte fullbordat om det falska bevismedlet endast överlämnats till en person som känner till att det är falskt och alltså inte ska vilseledas för att användas av denne till att vilseleda en tredje person.

Alltså, kommer din bror, om han blir åtalad, riskera att dömas för urkundsförfalskning.

Gör man sig skyldig till urkundsförfalskning kan detta resultera I fängelse från 14 dagar upp till 2 år. Blir man istället dömd för ringa urkundsförfalskning rör det sig om böter eller fängelse upp till 6 månader.

Din brors ålder kommer att ha betydelse för straffmätningen precis som det finns en generell presumtion mot att ådöma fängelsestraff i den svenska rättsordningen. Ålderns betydelse regleras i 29 kap. 7 § brottsbalken. Om din bror tidigare är ostraffad kommer även detta tala för ett lindrigare straff.

Då jag inte vågar ge dig ett rakt svar på påföljdsfrågan då jag inte har tillräckligt mycket information skall jag nöja mig med att säga att det inte är orimligt att domstolen inte utdömer strängare straff än böter.

Jag rekommenderar din bror att ta kontakt med en advokat och förbereda sitt försvar då urkundsförfalskning ligger under allmänt åtal och staten således är skyldig att åtala.

Lycka till

Jacob Sandelin

Lawline RådgivareRådgivare