Förtal efter stöld?

Är dömd för stöld i en affär i staden där vi har sommarstuga. Dagen efter eller någon dag senare när stölden skulle ha inträffat ville jag besöka 2 andra affärer, alltså inte den jag skulle ha stulit i men blev nekad att komma in. Killen i den ena affären ringde även till en affär i min hemstad och berättade vad som hänt och jag känner mig väldigt mobbad. Jag har aldrig stulit eller tagit något i dessa andra affärer. Kan de verkligen behandla mig så??? Elaka rykten har också börjat florera. Känner mig nästan som om jag skulle ha varit stortjuv.

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga. Affärsinnehavarna bestämmer själva vem de vill sälja till och vem de vill släppa in i sin affärer. De har rätt att neka dig tillträde, förutsatt att de inte diskriminerar dig på grund av exempelvis etnicitet eller religion. Att de inte vill släppa in dig för att du har stulit i en annan affär utgör inte en sådan diskrimineringsgrund. Rent juridiskt finns det därför inte så mycket att göra just vad det gäller att du nekats komma in.

Enligt brottsbalkens 5 kapitel 1§ så kan den som utpekar annan som kriminell dömas för förtal. Det kan däremot vara tillåtet att lämna en sådan uppgift om den är sann och det är försvarligt att lämna den. I det här fallet är det tveksamt om det är försvarligt att peka ut dig som kriminell, speciellt för affärsinnehavaren i din hemstad. Det du kan göra i situationen är alltså att polisanmäla affärsinnehavaren som spridit uppgiften för förtal.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare