Arv till efterlevande make

Änkan efter en vän oroar sig över om hon har rätt att använda arvet och sina egna pengar och förbruka allt utan inskränkningar. (Drygt 200.000 kr. (Inga övriga tillgångar i form av fastighet eller aktier finns. Endast en enklare bil och personliga smycken). Änkan saknar arbete och är inte så ung så det är ovisst med ev. inkomster. Därför ser jag det nog som att hon kommer att ha behov av alla pengarna i boet. Från äktenskapet finns hennes eget särkullbar. Det finns också efter efterarvingar: Modern till den avlidne och hennes barn, två halv- syskon till den avlidne.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Svaret är helt enkelt ja, makar ärver varandra och den enda inskränkning som finns avseende det man ärver är att barn till den avlidne ärver en "tyst" laglott som den efterlevande dock förfrågar fritt över med den enda inskränkingen att den inte får testamenteras bort.

Din vän behövar alltså inte oroa sig över detta!

MVH Cecilia Lindström

Lawline RådgivareRådgivare