Dröjsmålsränta

Enligt ett skilsmässo avtal skulle jag få x kronor senast den 31 december under några år. Summan har aldrig betalats innan och i år blev summan 30000:- insatt på mitt konto den 24 januari, alltså 24 dagar för sent. I avtalet står att om summan erläggs i tid skal inte ränta räknas. Har jag rätt till ränta och vilken % ? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Rätten till ränta på förfallen fordran, s.k. dröjsmålsränta, regleras i räntelagen (1975:635), se https://lagen.nu/1975:635. Räntelagen är en s.k. dispositiv lag och gäller när parterna inte avtalat om ränta, se 1 §. Om ingen ränta avtalat skall dröjsmålsräntan beräknas till en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan ökat med åtta procentenheter, se 3, 6 och 9 §§. Referensräntan fastställs varje halvår och är from 1 januari 2013 1 %, vilket innebär att dröjsmålsräntan blir 9 % per år.

Då du enligt avtalet skulle ha fått pengar insatt senast den 31 december varje år under ett visst antal år och dessa pengar inte betalats ut förrän 24 januari i år har du rätt till dröjsmålsränta från och med varje inbetalnings förfallodatum till dess att betalning skedde. Det är viktigt att tänka på att dröjsmålsräntan är olika för varje 6-månadersperiod då referensräntan förändras. Du kan hitta tabeller över tidigare års referensräntor här http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-valutakurser/Referensranta-och-tidigare-diskonto-tabell/.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare