FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/02/2013

Narkotikabrott kräver uppsåt

Hej, Jag har lämnat urinprov som skickats på analys hos polisen. Jag tror jag kommer bli positiv på THC. Detta på grund av att jag en vecka innan jag lämnade provet var ute och festade. I samband med detta stod vi ute jag frågade några i närheten om en cigg och de gav mig några bloss från en som redan var tänd. Den hade vanligt filter och såg ut som vilken cigg som helst. 10 minuter senare mådde jag illa och blev blek i ansiktet. Kompisen som jag var med hjälpte mig hem och kan intyga händelsen. Döms jag för ringa narkotika brott trots detta?

Lawline svarar

Hej,

Det krävs uppsåt till brukandet av narkotikan för att dömas för det. Det innebär att du medvetet måste ha infört narkotikan i kroppen, om detta skett utan din vetskap saknar du alltså uppsåt och kan inte dömas. Det är åklagaren som har bevisbördan för att du haft uppsåt.

Skulle bedömningen bli den att du haft uppsåt talar förutsättningarna, som framgår av din fråga, för att du skulle dömas för ringa narkotikabrott.

Om ditt prov visar spår av narkotika är min rekommendation att du berättar om händelsen och att du inte frivilligt har brukat narkotikan.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare