Utmätning av ersättning från försäkringsbolag

Hejsan!! Tänkte fråga om kronofogdemyndigheten, har rätt att ta Invaliditetsersättning, som jag fått av ett försäkringsbolag efter en stor bilolycka jag var med om för ca 2år sedan.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Reglerna om utmätning finns i utsökningsbalken (UB), se https://lagen.nu/1981:774. Enligt 4 kap 17 § UB får lös egendom (såsom pengar, bilar och andra lösa saker) utmätas om den tillhör gäldenären. 5 kap UB reglerar vad som får undantas från
utmätning och bl.a. får pengar, banktillgodohavanden och annan fordran (t ex ersättning från försäkringbolag) undantas om tillgången fordras för gäldenärens underhåll till dess att inkomst som täcker behovet betalas ut, dock inte längre än en månad om inte synnerliga skäl föreligger, 5 kap 1 § 7 p. UB. Din ersättning från försäkringsbolag får alltså bara undantas från utmätning om det behövs för att betala hyra, mat osv. till dess att lön, pension m.m. betalas ut (vilket ju vanligtvis sker inom en månad). Vid bedömningen om vad som får undantas från utmätning skall beaktas bl.a. om gäldenären eller någon i dennes familj lider av lyte eller allvarlig sjukdom, 5 kap 2 § UB.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare