Ångerrätt inom EU

Hej! Jag behöver hjälp med ett köp som jag gjorde på nätet. Jag har vid flera tillfällen mailat den svenska supporten och sagt att jag vill ångra mina köp samt så har jag skickat tillbaka det de har skickat mig. Vad ska jag göra för att få mina pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej Sophie,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du handlar via internet från en e-handlare som är etablerad i ett EU-land har du rätt att ångra dig. Enligt distans- och hemförsäljningslagen och motsvarande EU-direktiv har du 14 respektive minst 7 dagar på dig att ångra dig från det att du tar emot produkten.

Om du vill utöva din ångerrätt så måste du skicka tillbaka produkten och meddela e-handlaren skriftligen att du vill ångra dig. Se till att du sparar en kopia på ångerrättsmeddelandet samt returnerar produkterna med ett spårbart framsätt där du sparar inlämningskvittot. Om e-handlaren vägrar att återbetala pengarna inom 30 dagar eller inte svarar på ångerrättsmeddelandet kan du vända dig till din bank om du har betalat med kort och be om hjälp. Om du har betalat med kreditkort kan du ställa samma anspråk mot banken som mot e-handlaren.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare