Begränsad skattskyldighet

Hej, jag är utflyttad från Sverige sedan ca. 2 år och bor och jobbar i annat EU land för en icke Svensk arbetsgivare. För ett antal månader sedan fick jag frågor från skatteverket kring min utflytt från Sverige. Jag besvarade alla frågor och nu har man kommit till beslut att jag är begränsat skatteskyldig i Sverige. Till historien hör att jag inte är Svensk medborgare samt endast bot ca 8 år i Sverige under de senaste 22åren. Min enda anknytning till Sverige är två minderåriga barn som modern har full vårdnad om. Mina funderingar är; Kommer jag nu inte få mer frågor kring mina bosättnings förhållanden? Hur ofta kan jag besöka mina barn i Sverige? Vad innebär det för mig att jag är begränsat skatteskyldig i Sverige.   Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt svensk rätt menas med en begränsat skattskyldig person någon som inte är obegränsat skattskyldig. I princip är alltså alla människor ”begränsat skattskyldiga” i Sverige. Obegränsat skattskyldiga är däremot de som antingen bor i Sverige, stadigvarande vistas här eller tidigare har varit bosatta här och nu har väsentlig anknytning hit. Som jag förstår det har Skatteverket nu gjort bedömningen att du inte har väsentlig anknytning hit och därför inte är obegränsat skattskyldig.

Innebörden av att du är begränsat skattskyldig i Sverige är att vissa av dina inkomster kan beskattas här. Det rör sig bara om inkomster med en koppling till Sverige, t.ex. lön från ett svenskt arbete eller vinst vid försäljning av en fastighet som ligger i Sverige. De flesta inkomster en begränsat skattskyldig kan behöva skatta för framgår av inkomstskattelagen 3 kapitlet 18 § och 19 §. Du kan enligt kupongskattelagen även behöva skatta på t.ex. utdelning från svenska aktiebolag som du äger aktier i.

Att vara begränsat skattskyldig ska inte innebära att dina bosättningsförhållanden undersöks eller att du inte kan besöka dina barn här.

Lawline RådgivareRådgivare