FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/03/2013

Beviskrav i brottmål

Hej! Har blivit kallad till Tingsrättsförhandling för vårdslöshet i trafik. Var med om en olycka när jag körde buss i linjetrafik (har kört buss i 12 år)Har nu tagit del av bevismaterialen, bla film från bussens fasta videokameror. De visar att olyckan inte kan ha gått till som motparten anger i sin förklaring. Utredningen är dåligt gjord och visar inte heller skadorna på något av fordonen. Hur skall jag förfara för att detta rättas till innan rättegången så att den skall gå till på rätt sätt. Själv försökte jag ringa upp trafikledningen på min mobil för att meddela att jag inte mådde bra när olyckan inträffade. Även det syns på filmen och det är detta som polis och åklagare stirrat sig blinda på och vill statuera ett exempel där detta finns på film. Hur skall jag förfara?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
I en rättegång är det åklagaren som har hela bevisbördan. Det innebär att det är åklagaren som måste bevisa att det är ställt utom all rimlig tvivel att olyckan gått till på det sätt som åklagaren hävdar. Du behöver inte på något sätt bevisa att du är oskyldig eller att din version av olyckan är "rätt". Ställt bortom all rimlig tvivel är ett mycket högt beviskrav. Om åklagaren inte når upp till det, t.ex. på grund av en bristfällig utredning, så måste åtalet ogillas, vilket innebär att du frikänns.

Under rättegången kommer du själv att få berätta vad om har hänt, så du behöver inte vara orolig för att din version av olyckan inte ska komma fram. Om du har funderingar kring utredningen eller tycker att något inte stämmer så är det något du kan ta upp under rättegången och fråga domaren om.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare