FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/03/2013

Ansvar och skadestånd för unga förare

Hej! De s k A-traktorernas framfart i trakten är ett gissel. De är alla trimmade och går 80-100 km/tim. Ibland skruvas den enda registreringsskylten där fram bort. Ljus, däck och annat på fordonen är i uselt skick. Många gånger finns mer än fyra passagerare i traktorerna trots att de bara får ha EN passagerare. Flera av dessa olagliga fordon är registrerade på den minderåriga förarnas föräldrar (!). Jag har mött en sådan här A-traktor på smal grusväg. Den kom i fyrhjulssladd runt kurvan. Jag hann se att det fanns minst tre i framsätet och någon på flaket(!). Lyckades avvärja en svår olycka genom att köra ner i diket och upp igen. Vem är ansvarig vid en olycka med liknade fordon och omyndig förare om traktorn ägas av en förälder? Hur regleras skadestånd? Finns det några straffsatser för olika delar i brott av det här slaget?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
Förutsatt att föraren är över 15 år, alltså straffmyndig, så kan föraren dömas för eventuella brott såsom vårdslöshet i trafik eller hastighetsöverträdelse. Om föräldrarna äger fordonet och låter barnet köra utan att barnet har tillräckligt körkort, så kan föräldrarna tvingas betala böter. Ägaren kan också tvingas betala böter om han eller hon inte underhåller fordonet så att det kan brukas på ett säkert sätt, t.ex. om det saknar ljus.

Skadestånd vid trafikbrott är lite speciellt. För person- eller sakskador som uppkommer i trafik utgår trafikskadeersättning från trafikförsäkringen. Om ni krockar och du skadas så ersätts dina kostnader för exempelvis vård av trafikförsäkringen för det andra fordonet. Skador på din bil ersätts om den andra föraren har vållat dem, t.ex. om han/hon har kört vårdslöst. Om du skadas i samband med ett trafikbrott kan du även  begära skadestånd för kränkning enligt skadeståndslagen.

Det är svårt att svara på frågan om straff eftersom det är något som kan variera mycket kraftigt beroende på omständigheterna vid brottet. Som exempel kan nämnas att straffskalan för vårdslöshet i trafik sträcker sig från böter till fängelse i två år vid grovt brott.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare