Övertagandeprincipen

Hej! Jag försöker förstå kraven på kontant insats vid köp av fastighet. Vad jag har förstått är det UB 12:34 och 12:35 som blir aktuella här. Som jag förstår det så ska man antingen betala 10% av köpeskillingen eller något annat som anges i 12:34. Skulle ni kunna förtydliga för mig vad 12:34 innebär? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law-Line med dina frågor!

Det stämmer att det är 10 % av köpeskillingen som ska erläggas kontant om det inte förhåller sig på det sättet att köpeskillingen kunnat avräknas enligt 12:34 UB så att ett lägre belopp än 10 % av fastighetens värde måste erläggas för att kunna köpa fastigheten.

Innebörden av 12:34 1 st. UB är att den köpeskilling som köparen måste erlägga kan avräknas genom att köparen istället tar över skulder och pantsättningar från den tidigare ägaren (den s.k. övertagandeprincipen). Om huset t.ex. är pantsatt för ett lån på 1 mkr kan köparen ta över detta lån och därmed räkna bort värdet av denna pantsättning från köpeskillingen. Kontentan är att han alltså inte behöver ut lånet för att kunna köpa fastigheten. Under vissa omständigheter gäller dock inte denna huvudregel, och detta regleras i 12:34 1 st. 1-3 pp. UB.

Lawline RådgivareRådgivare