Husrannsakan två gånger i samma lägenhet

Hej! var o skulle hämta ut mina nycklar till min lägenhet på ett häkte där min son sitter. han är skäligen misstänkt o är häktad för ett våldsbrott. då jag kommer till häktet så finns inga nycklar, får under kvällen veta att polisen vart där o hämtat dom. Polisen har tidigare gjort husrannsakan där o nu återigen, min son står ej skriven på adressen, Är detta rimligt?? Måste dom inte kontakta lgh innehavaren först?????

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.  Polisen har rätt att göra husrannsakan om de har anledning att anta att ett brott på vilket fängelsestraff kan följa har begåtts. Detta kan ske för att exempelvis samla bevis. En husrannsakan kan naturligtvis upplevas som kränkande och får bara företas om skälen för den uppväger det intrång den innebär.

Om din son inte bor i lägenheten så finns det vissa krav för att en husrannsakan ska få utföras där. Brottet måste antingen ha begåtts där eller så måste han ha gripits där. Husrannsakan i lägenheten får också ske om det finns synnerliga skäl att anta att där exempelvis finns föremål som kan tas i beslag.

Husrannsakan är ett tvångsmedel och alla sådana förfaranden styrs av en proportionalitetsprincip. Fördelarna måste uppväga skadan, så att säga, eller åtminstone vara proportionerliga. Utan alla detaljer i målet så är det naturligtvis väldigt svårt att avgöra om det var proportionerligt av polisen att göra husrannsakan två gånger i samma lägenhet.

Nej, polisen måste inte underrätta lägenhetsinnehavaren först. Tanken är ju att hitta bevisning utan att riskera att någon annan hinner göra sig av med eller förstöra den. Däremot ska du, så fort det inte kan skada utredningen, få reda på att en husrannsakan gjorts i din lägenhet.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare