Utgör det förtal att yttra sig om någons tidigare drogmissbruk?

Under en viss tid umgicks jag med en ung kvinna som visade sig vara drogmissbrukare. Hon är tillsammans med en man och jag oroar mig om hans ställning till droger. Jag känner att det finns en risk att han också blir drogberoende, eller redan också är drogmissbrukare. Jag vill kontakta en av hans familjemedlemmar, berätta och se om han känner till detta, men är det klassat som förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Enligt 5 kap 1 § brottsbalken kan den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning dömas för förtal till böter.

Enligt andra stycket i samma paragraf föreskrivs det att personen som lämnat uppgiften kan undgå ansvar om denne var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgiften och denne dessutom visar att uppgiften var sann eller att denne hade skälig grund för den.

För att det överhuvudtaget ska röra sig om förtal krävs att uppgiften lämnas till någon annan än personen som uppgiften avser samt att uppgiften är ägnad att utsätta den beskyllde för andra människors missaktning. Det senare innebär att att det räcker med att andra människor typiskt sett ska kunna förlora aktningen för personen som uppgiften avser, men att uppgiften faktiskt medfört den effekten inte behöver bevisas. Man brukar vanligtvis prata om att uppgiften avser något som är nedsättande för den beskylldes ”goda namn och rykte” och narkotikamissbruk bör därmed anses falla inom den kretsen.

Det är viktigt att betona att förtal anses begånget oberoende av om uppgiften i fråga varit sann eller inte, trots att ”förtal” i vardagligt språk ofta uppfattas som att uppgiften är falsk eller ogrundad. Det som det andra stycket i paragrafen tar sikte på är därmed inte det att man går fri sålänge man kan visa att uppgiften är sann. Andra stycket ska istället förstås så att en avvägning ska ske mellan skyddet mot kränkande yttranden och rätten till yttrandefrihet, vilket sker genom en helhetsbedömning i det enskilda fallet.

Exempel på situationer då någon kan åberopa skyldighet att uttala sig är vittnesmål, polisförhör och liknande situationer och är därmed inte tillämpligt i Ditt fall.

Vad gäller situationer då en uppgift kan anses vara försvarlig att lämna är de främsta exemplen sådana uppgifter som lämnas i den politiska debatten samt i den yrkesmässiga nyhetsförmedlingen. Men det kan även anses som försvarligt att lämna uppgifter i andra situationer för att tillgodose ett berättigat allmänt eller enskilt intresse. Det måste anses finnas en frihet att säga nedsättande saker i umgängeskretsar och inte minst inom familjen och andra kretsar av närstående.

Bedömningen av om ett nedsättande yttrande under sådana förhållanden är försvarligt görs utifrån faktorer som när, var och till vem uttalandet gjordes samt syftet med uttalandet.

Om yttrandet slutligen kan anses som försvarligt ska den som yttrat sig dessutom kunna bevisa att uppgiften var sann eller att denne hade skälig grund för den. Kan inte detta visas är förtal förövat.

I Ditt fall funderar Du på att kontakta någon i mannens familj för att berätta om kvinnans (tidigare) drogmissbruk. Detta kan som sagt utgöra förtal då det rör sig om ett yttrande om narkotikamissbruk som typiskt sett är ägnat att utsätta någon för andras missaktning.
Men enligt försvarlighetsbedömnigen måste hänsyn tas till att Du lämnar uppgiften till någon av hans familjemedlemmar och som jag har förstått det i syfte att Du är allmänt orolig.
Även om den informationen kanske är något som kvinnan själv borde få bestämma om hon vill dela med sig utav till mannen eller inte, så bör ett yttrande från Din sida med tanke på omständigheterna anses som försvarligt, om Du nu väljer att yttra Dig. Dessutom tycks Du ha skälig grund för att uppgiftern är sann då Du skriver att det tidigare visats att kvinnan var drogmissbrukare.

Det ska slutligen nämnas att förtal som huvudregel åtalas av målsäganden själv enligt 5 kap 5 § brottsbalken genom enskilt åtal. Bestämmelserna om detta finns i 47 kap brottsbalken. Åklagare får dock väcka åtal om kvinnan polisanmäler brottet och åtal av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt.

Hoppas att detta klargjorde rättsläget för Dig. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare