Rätt att vaska guld - Minerallagen

Hej Lawline! Jag undrar om man får vaska guld vart man vill och om man har några skyldigheter. Får man behålla guld om man hittar det?

Lawline svarar

Hej!

Undersökning och bearbetning (rätt att utvinna och tillgodogöra sig) av mineraler stadgas i minerallagen (https://lagen.nu/1991:45).

Enligt 1 kap. 4 § gäller som huvudregel att det krävs tillstånd för att undersöka och bearbeta mineraler. Fastighetsägare kan dock enligt 5 kap. 2 § bearbeta fyndigheter för husbehov ifall annan inte meddelats tillstånd inom området. Genom bestämmelsen i 1 kap. 4 § tillåts vidare den som enligt 3 kap. 2 § fått tillstånd av fastighetsägare att bedriva undersökning på dennes mark, att även bearbeta densamma.

Rätten att vaska guld och tillgodogöra sig av detta är därför förmodligen beroende av fastighetsägarens medgivande.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare