FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/12/2006

Ersättning enligt konsumentköplagen och köplagen

Hej, jag är frisör och sysslar på fritiden med att göra hårförlängningar. Jag hade aldrig handlat från företaget X eftersom de för det första tar väldigt höga överpriser för sina produkter. Men då jag ville testa nytt keratinvax (som man fäster löshår med) tänkte jag prova att köpa deras. En keratinstav kostade 39:- (andra är betydligt billigare) och man förväntade sig att de skulle hålla så jag betalde glatt för två limstavar + frakt och satte i håret på kunden. Bara några dagar senare ringer kunden och säger att hennes löshår har ramlat av. Hon har själv haft förlängning i flera år och jag har utfört det i snart två år. Jag tycker att det verkat skumt då folk inte klagat tidigare, men erbjuder mig att kostnadsfritt sätta om det till kunden, då får jag tom köpa nytt hår som kostar 600! Men jag satte i håret på kunden och tänkte att det nu skulle hålla. 4 dagar senare hör kunden av sig igen och de flesta har ramlat av ännu en gång. Kunden var på min sida, vilket kändes bra, men det kändes onödigt att göra om det ännu en gång. Jag mailade X kundtjänst där jag förklarade allt och bad om pengarna tillbaka + ersättning för utebliven inkomst då kunden självklart vill ha sina pengar tillbaka, och jag inte gjort något fel. (Kan även tillägga att måtten inte överrensstämde med beskrivningen och jag fick tälja limstavarna för att de skulle passa.) X gick med på att ge tillbaka pengarna för limstavarna till slut, men problemet med kunden kvarstår ju fortfarande. Jag har inget ansvar för att deras produkter fungerar och jag förlorar alltså inkomst p.g.a dom genom att jag måste ge kunden hennes pengar tillbaka + att jag redan lagt ut 1200:- på löshår. De lovade iaf att sätta in pengar för limstavarna på mitt konto, och jag lovade att kontakta en jurist, efter en påminnelse var pengarna för limstavarna + frakten insatta. Eftersom jag inte driver något företag har jag ingen organisation som t.ex frisörföretagarna att vända mig till, detta är min hobby, dock betalar jag givetvis skatt på detta i deklarationen. Min fråga är nu, har jag någon rätt att få pengar av X för utebliven inkomst? Mig spelar det egentligen ingen roll, men jag vet ju att kunden vill ha sina pengar tillbaka, och jag personligen kan inte ge tillbaka det som hon betalde för tjänsten då det inte har hållt p.g.a deras keratinvax. Tidigare har jag aldrig haft något problem med att förlängning har trillat av, men nu gjorde den det två gånger.

Lawline svarar

Hej, Om det är en hobbyverksamhet och inte en näringsverksamhet du driver (näringsverksamhet är det om det bedrivs yrkesmässigt och varaktigt i vinstsyfte) faller köpet under konsumentköplagen, vilket är förmånligare för dig än köplagen. Enligt Konsumentköplagen 30-33§§, se http://lagen.nu/1990:932, har du rätt till skadestånd på grund av fel i varan för utgifter, inkomstförlust, täckningsköp samt annan förlust på grund av felet. Du skulle alltså enligt konsumentköplagen ha rätt till ersättning för den uteblivna vinsten från kunden och för det extra löshår (600 kr) som gick förlorat. Jag vet inte i vilken omfattning du bedriver den här verksamheten, men om det inte handlar om något enstaka tillfälle är risken stor att du inte anses som konsument utan som näringsidkare. Då är det istället köplagen som blir tillämplig. I så fall kan du inte få ersättning för utebliven vinst, men väl för de utgifter du haft för löshåret, se 40§ och 67§ köplagen http://lagen.nu/1990:931. Lycka till! Med vänlig hälsning
Miranda BergRådgivare