FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag17/03/2013

Rätt att föra skadeståndstalan i handelsbolag och kommanditbolag

Hej! Ett handelsbolaget som endast har en förvaltningsberättigad. Hur kommer det sig att talan mot honom inte kan föras i bolagets namn? Jag har tittat på HB 2:15, men hittar inget svar.

Lawline svarar

Hej,

Kommanditbolag eller handelsbolag?

Först och främst kan sägas att mycket talar för att ett handelsbolag med endast en förvaltningsberättigad i själva verket är ett kommanditbolag. Detta då varje bolagsman i ett handelsbolag som huvudregel är förvaltningsberättigad (2:3 1 st BL), tillskillnad från kommanditbolag där kommanditdelägaren inte får företräda bolaget (3:4 BL). Faktumet om det aktuella bolaget är ett handelsbolag eller kommanditbolag påverkar dock inte svaret på din fråga, då samma processregler gäller för båda associationsformerna (se 3:1 BL).

Vem kan föra talan i bolaget namn?
Vad gäller skadeståndstalan mot den förvaltningsberättigade bolagsmannen, så kan en sådan talan dels föras i bolaget namn, dels i en bolagsmans namn för bolagets räkning (2:15 BL). Vad gäller talan i bolagets namn så kan en sådan talan endast föras av en förvaltningsberättigad bolagsman, varpå den inte är aktuell i ditt fall. Alternativet är således att en bolagsman (även icke-förvaltningsberättigad sådan) för skadeståndstalan i eget namn för bolagets räkning mot den förvaltningsberättigade bolagsmannen.

Lagen om handelsbolag och enkla bolag (BL) hittar du https://lagen.nu/1980:1102.

Lycka till!

Mvh,

Olle AnderssonRådgivare