Vem svarar för skadeståndsanspråk med anledning av utgivandet av en bok?

Om man tänker ge ut en faktabok. Om författaren har ett AB för boken , och blir stämd, är det aktiebolaget som då får betala ev skadestånd och ev rättegångskostnader? Eller är det författaren själv med sina privata medel? Även om författaren kommer bara att skriva sanning och ej namnge personer, och är säker på att vinna i en ev rättegång, så vill denne veta vad som gäller. Ifall det är en fördel med AB för att vara mer skyddad.

Lawline svarar

Hej,

I ett aktiebolag har aktieägarna som huvudregel inte något personligt betalningsansvar för bolagets förpliktelser (1 kap 3§ ABL). Således är det aktiebolaget som juridisk person svarar för rättegångskostnader och eventuellt skadeståndsansvar med anledning av en tvist om exempelvis upphovsrättsintrång.

Men då utgivandet av boken kan innebära tryckfrihetsbrott i form av förtal, förolämpning etc (se 7 kap 4§ TF) ansvarar inte aktiebolaget för dessa gärningar utan faktabokens författare (se 8 kap 5§ TF).

Sammanfattningsvis är det fördelaktigt att ge ut faktaboken genom ett aktiebolag, då eventuella förluster och skadeståndsanspråk riktas mot bolaget och inte författaren. Detta med undantag för tryckfrihetsbrott, där författaren är ensamt ansvarig.

Aktiebolagslagen (ABL) hittar du https://lagen.nu/2005:551.

Tryckfrihetsförordningen (TF) hittar du https://lagen.nu/1949:105.

Mvh,

Olle AnderssonRådgivare