FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/03/2013

Förutsättningar för att väcka talan i handelsbolag

Vad krävs för att man ska få väcka en talan i ett HB? Om man är utesluten från förvaltningen kan man då ända väcka talan?

Lawline svarar

Hej,

Skadeståndstalan mot annan bolagsman

Vad gäller skadeståndstalan mot en annan bolagsman i handelsbolaget för skada denne orsakat bolaget (enligt 2 kap 14§ BL), finns det två möjligheter att väcka sådan talan (2 kap 15§ BL). Den första möjligheten är att väcka skadeståndstalan i bolagets namn för bolagets räkning. För att väcka en sådan talan krävs det att man är en förvaltningsberättigad bolagsman. Den andra möjligheten är att väcka skadeståndstalan i eget namn för bolagets räkning. En sådan talan kan även väckas av en bolagsman som är utesluten från förvaltningen (icke-förvaltningsberättigad bolagsman).

Talan om att klandra årsredovisningen
Alla bolagsmän som har rätt att företräda bolaget, såväl förvaltningsberättigade som icke-förvaltningsberättigade, har rätt att föra klandertalan mot bolaget om att årsredovisningen är felaktig och att exempelvis resultatfördelningen ska vara annorlunda (2 kap 16§ BL).

Lagen om handelsbolag och
enkla bolag (BL) hittar du https://lagen.nu/1980:1102.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Mvh,

Olle AnderssonRådgivare