FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/03/2013

Om bidragsbrott och eventuell påföljd

Hej jag har deklarerat fel på mina kassa kort under en 2 årsperiod och ska nu betala tillbaka 39235 kr. Har även blivit utesluten och polisanmäld för bidragsbrott. Då jag ej har gjort detta avsiktligt är nu min undran vad jag kan få för straff för detta. Är det så grovt så det kan ge fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Då Du har deklarerat fel utav misstag blir troligtvis inte bidragsbrott enligt 2-3 §§ bidragsbrottslagen aktuellt, där det föreskrivs att den som lämnar oriktiga uppgifter eller inte anmäler ändrade förhållanden som han eller hon är skyldig att anmäla enligt lag eller förordning och på så sätt orsakar fara för att en ekonomisk förmån felaktigt betalas ut eller betalas ut med ett för högt belopp, döms för bidragsbrott. Det krävs dock uppsåt, d v s att Du medvetet angett fel uppgifter i Din deklaration.

Däremot kan det i Ditt fall möjligtvis bli aktuellt med brottet vårdslöst bidragsbrott enligt 4 § bidragsbrottslagen. Detta kräver att Du agerat med grov oaktsamhet, d v s att Du agerat på ett sätt som en normalt aktsam person inte skulle ha gjort och således genom ett medvetet risktagande handlat på det sätt som anges i 2 §, se ovan. Exempel på grov oaktsamhet av detta slag skulle kunna vara att man upprepade gånger lämnat felaktiga uppgifter eller lämnat påtagligt felaktiga uppgifter angående sin inkomst som i sin tur haft avgörande betydelse för storleken på de senare felaktigt utbetalade beloppen. Vidare skulle det kunna vara fall då man har insett risken för att en uppgift varit felaktig men ändå valt att lämna den eller när man inte kontrollerat riktigheten av en uppgift som varit mer betydelsefull och det funnits skäl att göra detta, t ex då det rör sig om att få ersättning från olika välfärdssystem.

Då jag inte vet detaljerna i Ditt fall kan jag inte uttala mig vidare om Du riskerar att fällas till ansvar för vårdslöst bidragsbrott eller inte. Men ifall att det skulle bli aktuellt med ansvar rör det sig om påföljd i form utav böter eller fängelse i högst ett år. Men om gärningen med hänsyn till beloppet och övriga omständigheter är mindre allvarlig, döms inte till ansvar överhuvudtaget. Det görs helt enkelt en helhetsbedömning och hänsyn tas till samtliga omständigheter i fallet.

Hoppas att detta klargjorde rättsläget för Dig. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare