Jämkning vid dödsfallsbodelning

Hej! Jag undrar om regeln 12:2 ÄktB. Innebär den automatiskt att överlevande Make/maka begär att varje sida skall behålla sitt? Eller måste den överlevande skrifligt begära att varje sida skall behålla sitt?(Giftorättgods). I mitt fall finns finns en fotostatkopia,ej original, på ett testamente som säger att all kvarlåtenskap skall fördelas lika mellan alla testamenttagare. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Äktenskapsbalken, som du hittar här: https://lagen.nu/1987:230 och 12:2 är tillämplig enbart vid bodelning med anledning av makes död. Skulle talan om äktenskapsskillnad vara väckt före dödsfallet är bestämmelsen inte tillämplig. Det bör även noteras att det endast är efterlevande make som har denna möjlighet, vilket innebär att om efterlevande make skulle avlida innan bodelning har hunnit ske så går möjligheten att använda 12:2 förlorad.

12:2 är inte automatiskt tillämplig utan det krävs att efterlevande make begär att giftorättsgodset ska behållas. Det krävs emellertid inget avtal, utan en begäran är tillräcklig. Om den efterlevande begär detta kommer det resultera i att den avlidnes arvingar och testamentstagare får nöja sig med att dela på den avlidnes egendom.

Hoppas svaret gav klarhet i Äktenskapsbalken 12:2.

Vänligen,

Evelina Lund

Lawline RådgivareRådgivare