Sakrättsligt skydd för bostadsrätt

Hur kan jag uppnå sakrättsligt skydd för min bostadsrätt, så att denna inte kan utmätas pga min "sambos" skulder? Skriver "sambo" för att jag snarare ser henne som inneboende. Vi har ett gemensamt barn, men jag och mamman har inget förhållande. Vi har avtalat bort sambolagen. Det måste rimligtvis gå att spåra att alla betalningar som gjorts för att betala bostaden kommer från mitt bankkonto, och att inga pengar har kommit från min sambo. Hon har nämligen ingen inkomst. På köpekontraktet står bara mitt namn där jag äger 1/1 del av bostadsrätten..

Lawline svarar

Hej,

tack för din fråga!

Din fråga aktualiserar bland annat reglerna i Utsökningsbalken (som du hittar här: https://lagen.nu/1981:774) och dess fjärde kapitel. Av 19 § i fjärde kapitlet framgår att om gäldenären, i detta fall din sambo, varaktigt sammanbor med annan under äktenskapsliknande förhållande och de har lös egendom i sin gemensamma besittning anses gäldenären som ägare till egendomen om det inte framgår att denna tillhör den andre.

Visserligen kan det ifrågasättas om ni lever under äktenskapsliknande förhållanden om er relation är sådan du beskriver den, men enligt 19 § andra stycket framgår att samma regler gäller om gäldenären har lös egendom i sin gemensamma besittning även med annan än make eller sambo.

För att bostadsrätten inte ska kunna utmätas för hennes skulder krävs att du kan bevisa att det är du som äger den, det vill säga, det ska framgå att bostadsrätten är din. Enbart det faktum att ni avtalat bort sambolagen och att ditt namn står på köpekontraktet ger dig inte sakrättsligt skydd. Däremot om du kan styrka att du ensam betalt bostadsrätten samt de faktum att din "sambos" ekonomi är sådan att hon omöjligen kunnat införskaffa bostadsrätten är bevis som enligt praxis styrker din äganderätt.

Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Evelina Lund

Lawline RådgivareRådgivare