Internationell skatteskyldighet vid fastighetsköp

Hej. Har bosatt mig i Tjeckien. Utskriven från Sverige sedan årskiftet 2012-2013. Fått ärva en fastighet. Om jag säljer fastigheten och köper en fastighet i Sverige igen om ett år behöver jag betala ytterligare skatt till Sverige efter att ha betalt skatt efter försäljningen i Tjeckien från vinsten. Hänger detta ihop med begränsad eller obegränsad skatteskyldig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Att vara obegränsat skatteskyldig innebär att man är skatteskyldig för alla inkomster i Sverige och i utlandet enligt inkomstskattelagen (IL) 3 kap 8 §. Lagtexten ger uttryck för hemvistprincipen. Obegränsat skatteskyldig är man om man är bosatt i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller har väsentlig anknytning till Sverige och tidigare varit bosatt här enligt IL 3 kap 3 §. I ditt fall aktualiseras det sistnämnda rekvisitet, dvs om du har väsentlig anknytning till Sverige och du tidigare varit bosatt i Sverige. Du har tidigare varit bosatt i Sverige varpå vi måste göra en helhetsbedömning enligt IL 3 kap 7 § för att se om du kan ha en väsentlig anknytning till Sverige för att du ska betraktas som obegränsat skatteskyldig och vara skatteskyldig för alla dina inkomster oavsett härkomst. Vanliga faktorer som avgör om man har väsentlig anknytning till Sverige är sådana som att man har en bostad här inrättad för åretruntbruk, om man har en familj här eller om man har tillgångar som ger ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet. Av den uppställda frågan saknar jag tillräcklig med information för att avgöra ifall dessa skulle vara uppfyllda men troligen kan du anses ha väsentligt anknytning till Sverige om du inte visar det motsatta-denna bevisbörderegel finns i IL 3 § 7 2 st och gäller i fem år i från den dag du lämnat landet.

Om du skulle vara begränsad skatteskyldig skulle det innebära att du enbart är skatteskyldig för inkomster som härrör från Sverige enligt IL 3 § 18- 21 §§. Lagtexten ger uttryck för källstatsprincipen. Begränsat skatteskyldig är man om man inte är obegränsat skatteskyldig, IL 3 kap 17 §. I det fall du skulle sälja fastigheten du köpt i Sverige skulle detta ge upphov till en inkomst med härkomst i Sverige varpå skatteskyldighet skulle inträda enligt IL 3 kap 18 § p. 11.

I det fall din fråga istället berör din rätt till avdrag för uppskov av skatteskyldigheten till försäljningen av fastigheten i Tjeckien när du köper en fastighet i Sverige gäller reglerna i Il 47 kap. Enligt 47 kap 2 § har en skatteskyldig rätt att göra avdrag för uppskovsbelopp om han tar upp en kapitalvinst på grund av en avyttring som omfattar en ursprungsbostad och har förvärvat eller tänker förvärva en ersättningsbostad och har bosatt eller tänker bosätta sig i ersättningsbostaden. Det mesta pekar på att fastigheterna i frågan uppfyller rekvisiten för ursprungsbostad och ersättningsbostad enligt IL 47 kap 3- 5 §§ då det rör sig om privatbostäder i EES (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet). Det som däremot är mer osäkert är huruvida köpet av ersättningsbostaden sker före utgången av det år försäljningen av ursprungsbostaden samt om en bosättning i ersättningsbostaden är tänkt att ske och att det sker senast 2 maj året därefter enligt IL 47 kap 7 §. I det fall kraven för rätt att erhålla avdrag till uppskov skulle vara uppfyllda skulle det innebära att du skulle få anstånd med att betala skatt på kapitalvinsten av försäljningen av fastigheten i Tjeckien.

Lawline RådgivareRådgivare