Herrelöst Gods

Hej! Hur förvärvar man herrelöst gods? Så som svamp eller träd? Hur kan man få äganderätten till sådant?

Lawline svarar

Hej!

För att besvara din fråga är det först nödvändigt att behandla vad som är herrelöst gods. All mark i Sverige är indelad i fastigheter som ägs av någon, antingen är marken privatägd eller så ägs den av staten. Träd som växer på marken utgör enligt 2 kap. 1 § jordabalken (1970:994) fastighetstillbehör och tillhör således samma person som äger marken. Träd är alltså inte herrelöst gods och äganderätten till dessa förvärvas därför genom att man köper eller på annat sätt får trädet av dess ägare.

Beträffande svamp så får man äganderätt till den genom att plocka den då det råder allemansrätt i Sverige. Allemansrätten tillförsäkras i regeringsformen där det i 2 kap. 15 § regeringsformen (1974:152) står att ”alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”. Allemansrätten innebär dock inte att man får bryta sig in på någons tomt för att exempelvis plocka svamp.

Beträffande annan herrelös egendom så är det alltså först nödvändigt att ta reda på om egendomen överhuvudtaget är herrelös. Om detta verkligen är fallet, så får vem som helst ta saken i sin besittning. Hoppas svaret varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare