FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/03/2013

Urkundsförfalskning vid samtycke?

Anses det som urkundsförfalskning om någon gett sitt tillstånd att signera dokument? Får man någonsin skriva under med falsk namnteckning om personen godkänt det ?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du har vänt dig till lawline.

Bestämmelsen om urkundsförfalskning hittar du i Brottsbalken 14 kap § 1, se https://lagen.nu/1962:700. För att man ska kunna dömas för urkundsförfalskning ska gärningen ha skett olovligen och med uppsåt. Det anses således inte som urkundsförfalskning om man skriver under med falsk namnteckning och namnbäraren har gett sitt samtycke.

Josefin AjemarkRådgivare