FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/12/2006

Stadsbyggnadskontors (myndighets) serviceskyldighet

Hur länge kan ett stadsbyggnadskontor ignorera ritningar samt skriftliga och muntliga frågor?

Lawline svarar

Den allmänna regleringen som styr förvaltningsmyndigheternas handläggning av ärenden hittar du i Förvaltningslagen, se http://lagen.nu/1986:223 . I 4 § sägs att varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning och råd till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälp skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildas behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Därtill står det särskilt uttryckt att frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt. Detta hör till myndigheternas serviceskyldighet. Det finns dessutom allmänna krav på handläggningen av ärenden i 7 § samma lag. Där stadgas att ärenden skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Av din fråga framgår inte vilken typ av ärende som fallet rör, men förvaltningslagen gäller samtliga. Rör fallet exempelvis ett bygglov har myndigheten att följa ytterligare regleringar, däribland Plan- och bygglagen som du hittar http://lagen.nu/1987:10 . Däremot gäller samma regler som jag först nämnde ovan om kravet på snabbhet. Någon exakt tidsram en myndighet har på sig regleras inte i lagen. Däremot måste en myndighet så fort som möjligt underrätta den enskilde vilka åtgärder som vidtagits med ärendet. Det kan tilläggas att stadsbyggnadskontoren i ett antal fall har kritiserats av bl.a. JO (Justitieombudsmannen). Där har hänvisats till kravet på skyndsamhet i handläggningen i 7 §. JO har i ett fall med diarienummer 974-2005 uttalat att: ”Serviceskyldigheten är inte obegränsad; myndigheten avgör själv i vilken utsträckning det kan vara lämpligt att ge hjälp och i vilken form svar på frågor skall ges. Enbart det förhållandet att en enskild inte är nöjd med innehållet i ett visst lämnat svar innebär inte att serviceskyldigheten har åsidosatts. Någon form av svar bör dock normalt utgå och svaret får inte dröja längre än nödvändigt.” Detta innebär att stadsbyggnadskontoret absolut inte får ignorera dina frågor och ansökningar. Anser dem att något är bristfälligt eller inlämnat till fel myndighet är det deras skyldighet att visa dig tillrätta. De skall även svara på vilka åtgärder som vidtagits med ditt ärende, och detta skall som framgått ovan ske skyndsamt. Mvh
Peter AhlströmRådgivare