FrågaSKATTERÄTTAvdrag30/03/2013

Avdrag för resor till och från arbete

Jag ska deklarera och undrar, hur mycket får man tillbaka på körersättningen och då menar jag på summan som överstiger 10 000 kr ?

Lawline svarar

Hej!

Jag utgår i mitt svar på att du syftar på ersättning för resor till och från jobbet.

Om du har använt bil för resor till och från arbetet får du göra avdrag för utgifterna

  • om avståndet är minst fem kilometer
  • om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt
  • om det saknas kollektivtrafik och avståndet är minst två kilometer.

Avdraget är 18,50 kronor per mil. Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil. Precis som du nämner får du endast ersättning till den del summan överstiger 10 000 kr.

Hoppas det besvarar din fråga.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare