FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/03/2013

Likvidation av handelsbolag

Hej, jag undrar vad "viktig grund" för likvidation skulle kunna var i BL 2:25? Går det att få några exempel? Om en person varit oaktsam och i fullgörandet av sitt uppdrag skadat bolaget, kan det då alltid anses finnas en "viktig grund" för likvidation?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! För att bolaget ska kunna likvideras krävs att det finns en brist i förutsättningen för bolagsavtalets bestånd. Om en bolagsman väsentligt åsidosätter sina skyldigheter enligt bolagsavtalet eller om det finns en annan viktig grund för bolagets upplösning så kan bolaget begäras i likvidation. Paragrafen har alltså delat upp rätten till att begära ett företag i likvidation på två grunder, väsentligt åsidosättande av skyldigheter enligt bolagsavtalet eller ”annan viktig grund”, precis som du skriver. På det viset du ställer din fråga kan det även vara aktuellt att kolla på hur personen i fråga har uppfyllt sina skyldigheter enligt bolagsavtalet.

Grund för likvidation kan till exempel vara att en bolagsman visat sig vara vårdslös i bolagets angelägenheter eller grovt försummat bolagets intressen. Om en bolagsman är insolvent eller har sådana ekonomiska problem att det kan skada bolagets intressen eller om en bolagsman har juridiska problem som i sin tur skapar problem för bolaget så kan det också finnas grund för att begära bolaget i likvidation. Det är alltså inte alltid bolagsmannens direkta handlande inom bolaget som är grund för likvidation utan även yttre faktorer som i senare led påverkar bolaget kan utgöra en grund.

Att notera är att om grunden för likvidation kan hänföras till viss bolagsman kan denne uteslutas ur bolaget genom avtal, enligt 2:29. På så vis behöver inte bolaget likvideras.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare