Efterlevande makes arvsrätt

Är gift sedan 43 år tillbaka. Vi bor i villa som byggdes 1974. Min make står som ensam ägare villan. Om han skulle gå bort före mig undrar jag om jag ärver även villan utan att barnen ska ha hälften? Eller är det bättre att han ger mig ½ villan som gåva medan vi finns båda två i livet?

Lawline svarar

Hej!

Jag utgår ifrån att du och din make har gemensamma barn. I sådant fall uppstår inget problem då en efterlevande make, till gemensamma barn, ärver innan barnen. Du kommer alltså få ärva hela villan vid din makes bortgång även om han inte ger dig hälften av villan som gåva. Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare