Folkbokföringens konsekvenser

Hej ! Jag bor ensam sedan tio år i en bostadsrätt 2 rok (67 kvm ) där jag är folkbokförd. Min son född 1985 är också skriven på min adress, men han har aldrig bott där och tänker inte bo där framöver heller. Han pluggar och varvar med extrajobb. Anledning till att han är folkbokförd på min adress är att han studerar och under åren varit boende bl.a i Uppsala på studentboende. Min son tycker det är bra att jag har koll på hans post - känns säkrare än exempelvis stundenthem och liknande. Jag fyller 65 år i maj och söker nu bostadsbidrag eftersom jag har en liten pension som uppgår till 6.200:- efter skatt. När jag söker bostadsbidrag säger Pensionmyndigheten att dom endast vill bevilja mig hälften av de bostadsbidrag jag är berättigad till med motivering att Pensionsmyndigheten betraktar min son som boende tillsammans med mig i min lägenhet. Det är de facto inte verklighet. Min fråga är vad som gäller vid folkbokföring resp. boende i vekligheten. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Enligt folkbokföringslagen(https://lagen.nu/1991:481) ska man folkbokföras där man faktiskt bor. Om man uppsåtligen eller av grov oaktsamhet inte anmält en flyttning till skatteverket kan man i värsta fall dömas till böter enligt 43 §. Eftersom din son aldrig bott i din lägenhet har han folkbokfört sig där i strid mot folkbokföringslagens bestämmelser.

Eftersom det kan vara straffbart att inte följa folkbokföringslagen har folkbokföringen i domstolar och myndigheter getts en stark bevisverkan och en myndighet kan t ex normalt utgå från att folkbokföringen speglar de faktiska boendeförhållandena. Det är därför du nekats det bostadsbidrag du sökt.Om du vill överklaga beslutet bör du vara beredd på att bevisa att din son inte bott hos dig. Eftersom folkbokföringen ges stort bevisvärde bör du se till att ha stark bevisning. Din son riskerar(som jag nämnt ovan)att dömas till böter.

Mitt råd till dig och din son är att din son omedelbart folkbokför sig där han nu bor. Om din son vill ha sin post till din adress kan han anmäla din adress som särskild postadress. Det är ett sätt att kunna få post skickad till en annan adress än sin folkbokföringsadress.

Jag hoppas att svaret hjälpt dig

Mvh

Ronja KleiserRådgivare