Efterlevande makes arvsrätt

Hej. Min pappa gifte sig med en thailändska 2011-07-23. Vi är tre st särkullbarn (3 barn från 3 tidigare förhållanden). Han dog plötsligt 2013-02-02 Det finns inget testamente eller äktenskapsförord, de har inte varit folkbokförda på samma adress, hon är fortfarande thailändsk medborgare och är här på tillfälligt uppehållstillstånd, inga gemensamma barn. Hur skall hans tillgångar delas upp procentmässigt? Har läst något om en femårsregel?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om bodelning vid makes död finns i Äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230. Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.

När en make dör så ska man göra en bodelning enligt reglerna i Äktenskapsbalken. Det innebär att man som huvudregel först lägger ihop makarnas nettogiftorättsgods (godset minus skulder som inte är hänförlig till enskild egendom) och delar det på hälften mellan makarna (ÄktB 11 kap 2 och 3 §§). Den femårsregel du tänker på är förmodligen regeln om den såkallade giftorättstrappan i ÄktB 12 kap 1§ som innebär att den make som har mest giftorättsgods kan få behålla en större del av sitt giftorättsgods om giftermålet varit kortvarigt. Regeln är dock inte tillämplig vid dödsfall.

Efter att bodelningen har genomförts så ska arvet skiftas. Först och främst så har makan enligt den så kallade basbeloppsregeln rätt att få ut minst så mycket egendom ur boet att det tillsammans med den egendom hon har efter bodelningen uppgår till fyra basbelopp vilket år 2013 är 178 000 kr (44 500 x 4 = 178 00) (ÄB 3 kap 1§). Eftersom ni andra är särkullbarn så kommer ni att få dela på resterande kvarlåtenskap om ni inte väljer att avstå era arvslotter till den efterlevande makan (ÄB 2 kap 1§ och 3 kap 1 och 9 §§).

Jag hoppas att läget är något klarare för dig nu!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare