Om sambos gemensamma bostad vid samboskapets upplösning

Hej! Jag har blivit lämnad av mitt ex och nu vill han att jag flyttar från våran gemensamma bostadsrätt där jag äger 1/4. (Vi har samboavtal). Han vill köpa ut mig och att jag flyttar på en gång,  men jag har ingenstans att bo tills jag köpt en ny lägenhet. Han har inget överseende med det tyvärr. Han säger att jag bara har rätt att vara i lägenheten 1/4 del av tiden t.ex att han bor tre veckor och jag en vecka på en månad. Är det så?

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till oss på Lawline.se!

Oavsett vem som betalat hur mycket så är båda parter att anse som ägare till bostaden, vilket innebär att båda har rätt till den om samboskapet upphör. Detta betyder att en parten inte kan avhysas ur lägenheten hur som helst. Din sambo har således inte rätt att begära att du bor 1/4 av tiden i lägenheten.

Det finns enligt Sambolagen 22 § andra möjligheter för en sambo att överta en bostad eller ha bättre rätt till bostaden i fråga, men då krävs synnerliga skäl om inte barn är inblandade.

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare