FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/12/2006

Begränsningar i yttrandefriheten

Var går gränsen för vad man får säga i medierna enligt Yttrandefrihetsgrundlagen?

Lawline svarar

Hej, Yttrandefriheten begränsas av till exempel sekretess hos myndighet eller av att vissa handlingar är brottsliga. Som exempel på yttranden som är straffbara trots yttrandefriheten kan nämnas förtal, uppvigling till brott, förolämpning, olaga hot eller hets mot folkgrupp. Yttrandefrihetsbrott regleras i 5 kapitlet Yttrandefrihetsgrundlagen, som hänvisar till 7 kapitlet 4-5 §§ Tryckfrihetsförordningen, se http://www.lagen.nu/1991:1469#K5. Där är alla tryck- och yttrandefrihetsbrott uppräknade! Mvh
Miranda BergRådgivare