FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/04/2013

Registrering i belastningsregistret vid fortkörning

Jag fick nyligen en fortkörningsbot och polisen sa något om ett register, är det belastningsregistret han menade?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Mycket riktigt var det belastningsregistret som polisen nämnde. Anledningen till att en registrering sker i belastningsregistret är att en ordningsbot också är en påföljd av ett brott, en trafikförseelse i ditt fall. Istället för att en åklagare ska väcka åtal, som genom en omständlig domstolsprocess kostar både tid och pengar, så finns möjligheten till ett snabbförfarande där den som t.ex. kört för fort kan erkänna brottet och godta ett bestämt bötesbelopp. Föreläggandet av ordningsboten likställs med en dom på böter i rättegång (se 48 kap. 1 § rättegångsbalken, https://lagen.nu/1942:740 ).

Registreringen består av uppgifter om personen ifråga och det brott som har begåtts (se 3 § lag om belastningsregister, https://lagen.nu/1998:620 ). Beroende på brottets svårighetsgrad ligger uppgifterna kvar olika lång tid. När det gäller bötesstraff gallras de fem år efter det att du godkänt föreläggandet om ordningsbot (se 17 § 9 p. samma lag).

Med vänlig hälsning,

Linda DavidssonRådgivare