FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/04/2013

Bevisning vid rattfylla

Hej ! kan man bli dömd för rattfylla om man blivit tagen utanför sin egen bil som står stilla och är alkoholpåverkad ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Rattfylleri regleras i lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 4 § (se https://lagen.nu/1951:649#P4S1). Enligt första stycket döms den som för ett motordrivet fordon efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. (I tredje stycket finns också en möjlighet att fälla till ansvar exempelvis i fall då det inte är möjligt att mäta alkoholkoncentrationen i blodet.)

Rent tekniskt kan man komma att fällas för rattfylleri om man tas utanför en stillastående bil och är tillräckligt alkoholpåverkad för att uppfylla kraven enligt lag (minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften). Det hela handlar dock i sådana fall om bevisning. I en eventuell rättegång är det nämligen åklagaren som har bevisbördan. Det betyder att det är hon eller han som måste bevisa att föraren i fråga har framfört bilen i det alkoholpåverkade tillståndet och att föraren har haft uppsåt till detta, det vill säga haft vetskap om de faktiska omständigheter som ligger till grund för brottet (föraren behöver dock inte veta vilken alkoholkoncentration som finns i blodet utan det räcker att hon eller han vet att det är alkohol som förtärts i en viss mängd). I praktiken beror det alltså på omständigheterna i det enskilda fallet; finns det överhuvudtaget något som tyder på att föraren framfört fordonet i alkoholpåverkat tillstånd? Vad har föraren själv för förklaring till det inträffade? Finns det vittnen som har sett föraren köra bilen? Om åklagaren inte kan bevisa rattfylleri (inklusive uppsåt till brottet) måste åtalet ogillas, vilket innebär att föraren frikänns. Är det så att det varken finns något erkännande, några vittnen eller teknisk bevisning är det dessutom högst osannolikt att det hela överhuvudtaget leder till något åtal.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare