Efterlevande make har rätt till viss del av kvarlåtenskapen

Ett gift par utan barn, där makan avlider och hon i sin tur har testamenterat all sin kvarlåtenskap till två syskonbarn. Har maken giftorätt i makans kvarlåtenskap? Ärver maken 50% av sin hustrus del och syskonbarnen 50%? Blir syskonbarnen efterarvingar till efterlevande maken?

Lawline svarar

Hej,

I ärvdabalkens 3 kap. 1 § föreskrivs att om arvlåtaren var gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Huvudregeln lyder alltså att efterlevande make har rätt att ärva hela kvarlåtenskapen av sin maka. Om det istället är så som du beskriver – att arvlåtaren testamenterat bort arvet – då gäller inte längre huvudregeln. Istället ska arvet tillfalla dem som arvlåtaren testamenterat till (i det här fallet arvlåtarens syskonbarn).

Emellertid har den efterlevande maken alltid rätt att få ut ett belopp som motsvarar fyra så kallade ”prisbasbelopp” vid tiden för dödsfallet, om kvarlåtenskapen räcker till för att täcka beloppet. Prisbasbeloppet räknas fram enligt bestämmelser i socialförsäkringsbalken (se 2 kap. 6 § och 7 §) och varierar från år till år. Prisbasbeloppet för år 2013 ligger på 44 500 kr., vilket innebär att en efterlevande make har rätt att ärva nästan 180 000 kr. av sin maka i år oberoende av om makan testamenterat bort hela sin kvarlåtenskap till någon annan. Resterande arv tillfaller sedan testamentstagarna.

Ärvdabalken återfinns här: https://lagen.nu/1958:637

Socialförsäkringsbalken återfinns här: https://lagen.nu/2010:110

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare