FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/04/2013

Körkort med villkor om alkolås

Min man har fått sitt körkort återkallat, utandning minst 0.22. Nu rekommenderar Transportstyrelsen ett alkolås, vilket är dyrt. Vem kan hjälpa oss att ta reda på gränserna, om vi inte skaffar alkolås, hur länge blir han utan körkort? Slutliga beslutet har inte kommit än, men han måste söka alkolås innan slutliga beslutet. Tycker det är konstigt.

Lawline svarar

Hej,

tack för din fråga! Om han ansöker och får körkort med villkor om alkolås så kommer din man kunna köra under förutsättning att han kör med en bil med detta alkolås och visar skötsamhet. Det kommer också att ske obligatoriska läkarkontroller. Böter och fängelse kan dock fortfarande dömas ut. Alkolåset behöver användas i minst ett, max två år.Efter att villkorstiden gått ut kommer han behöva ansöka om nytt körkortstillstånd för att få tillbaka sitt vanliga körkort men behöver inte göra nytt förarprov.

Det svårt att säga hur länge han kommer bli utan körkortet om ni inte väljer alkolås, det beror på hur grovt brottet kommer bedömas. En utandningsluft på över 0.5 promille alkohol räknas som grovt rattfylleri då det motsvarar 1.0 promille i blodet men det är inte bara promillehalten som avgör hur grovt brottet bedöms.

Eftersom han fått erbjudande om att välja alkolås så kommer hans spärrtid vara minst den tid som han skulle ha haft alkolås, dvs. minst ett år.Om spärrtiden blir mer än ett år måste han ansöka om nytt körkortstillstånd, genomföra riskutbildning samt förarprov för att få tillbaka sitt körkort.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare