Föreskrift om överlåtelseförbud i gåvobrev (utmätning)

I ett gåvobrev för en fastighet står följande att läsa: "Gåvan får inte pantsättas, intecknas eller överlåtas under gåvogivarens livstid utan gåvogivarens skriftliga samtycke härtill. Gåvan får inte heller utmätas eller indragas i konkurs på grund av annan gäld än sådan för vilken gåvan pantförskrivits genom pantbrev." Frågan är, kan fastigheten utmätas när gåvogivaren avlidit även om fastigheten inte pantförskrivits?

Lawline svarar

Hej!

Till att börja med kan sägas att föreskrift om att egendom som man fått i gåva inte ska ingå i en eventuell utmätning, inte är gällande. Om det i ett gåvobrev å andra sidan föreskrivs ett överlåtelseförbud ska detta respekteras vid utmätning (se 5 kap 5 § utsökningsbalken, https://lagen.nu/1981:774). Egendomen ska då inte utmätas. Huruvida fastigheten i din fråga kan utmätas eller inte beror således på det faktum att gåvogivaren upptagit ett överlåtelseförbud i gåvobrevet.

Med vänliga hälsningar,

Maria LindgrenRådgivare