Offentlighet och sekretess.

Jag har en fråga angående TF 7,9 §§ samt RÅ 1994 ref. 97 När jag som handläggare helt har skrivit klar en utredning (innehåller ingen sekretess) är den då allmän handling eller blir den allmän handling först när politikerna tagit beslutet (och protokollet justeras)? Jag anser att det är allmän (och offentlig) handling med hänsyn till ovanstående och min arbetsgivare gör det inte. Jag handlägger ärenden enligt alkohollagen.

Lawline svarar

Hej tack för din fråga.

Då du inte anger vilket kapitel respektive paragraf hänför sig till tar jag mig friheten att förutsätta att du menar Tryckfrihetsförordningens andra kapitel.

Området är ganska snårigt, men jag ska försöka svara på dina frågor så enkelt som möjligt.

En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och antingen enligt TF 2:6 är inkommen till myndigheten eller enligt TF 2:7 är upprättad där. Handlingen anses upprättad hos myndigheten när den har expedierats, slutbehandlats eller annars färdigställts.

Det är viktigt att hålla koll på att det är Uppgifter i en allmän handling är antingen offentliga eller hemliga. Det är alltså inte handlingar utan uppgifter som är hemliga.

Att uppgifter träffas av sekretess innebär ett undantag till den grundlagsskyddade yttrande och informationsfriheten i RF och i TF. Bestämmelse om sekretess ska ha stöd i någon av de sju punkterna i TF 2:2. Vidare ska sekretessen ”noga angivas” i offentlighets och sekretesslagen eller någon annan lag som den lagen hänvisar till. Sekretess kan inte uppnås genom avtal, löfte, myndighets beslut etc.

Sekretess kan till exempel gälla till skydd för t.ex. rikets säkerhet, myndighets verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn, intresset att förebygga eller beivra brott, det allmännas ekonomiska intresse eller skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden.

Beträffande TF 2:9 så reglerar denna paragraf så kallade minnesanteckningar. Detta kan till exempel vara utkast och koncept (till en myndighets beslut), så kallade mellanprodukter, och minnesanteckningar är i regel inte allmänna handlingar, om de inte tas om hand för arkivering.

Ett exempel på mellanprodukter är delningar av beslutsutkast (propositions- eller förordningstexter) som sänds ut från Regeringskansliet till underställda myndigheter för synpunkter på utformningen av ett kommande regeringsbeslut.

2 st. anger att utkast eller koncept till myndighets beslut eller skrivelse och annan därmed jämställd handling som ej har expedierats anses ej som allmän handling, såvida den icke tages om hand för arkivering. För att återknyta till din fråga angående praxis så ansågs andra stycket inte tillämpligt på kommunalt beslutsunderlag som sänts ut i vidare syfte än enbart beredning. (RÅ 1994 ref. 97)

Beträffande TF 2:7 ansågs en kommunal nämnds föredragningslista expedierad då den utsänts till nämndens ledamöter och andra (Rå 1980 2:4). Samma utgång fick RÅ 1994 ref. 97, där kommunalt beslutsunderlag utsänts till kommunala förtroendemän och förvaltningar samt till andra.

Då Jag inte vet mer om innehållet i din utredning är det för mig omöjligt att svara på när sekretess föreligger.

Hoppas detta bringar lite mer klarhet till läget

Lycka till

Lawline RådgivareRådgivare