Offentlighet och sekretess.
Lawline svarar
Hej tack för din fråga.
Då du inte anger vilket kapitel respektive paragraf hänför
sig till tar jag mig friheten att förutsätta att du menar
Tryckfrihetsförordningens andra kapitel.
Området är ganska snårigt, men jag ska försöka svara på dina
frågor så enkelt som möjligt.
En handling är allmän om den förvaras hos en myndighet och
antingen enligt TF 2:6 är inkommen till myndigheten eller enligt TF 2:7 är
upprättad där. Handlingen anses upprättad hos myndigheten när den har
expedierats, slutbehandlats eller annars färdigställts.
Det är viktigt att hålla koll på att det är Uppgifter i en allmän handling är antingen offentliga eller hemliga. Det är alltså inte handlingar utan uppgifter som är hemliga.
Att uppgifter träffas av sekretess innebär ett undantag till
den grundlagsskyddade yttrande‐ och
informationsfriheten i RF och i TF. Bestämmelse om sekretess ska ha stöd i
någon av de sju punkterna i TF 2:2.
Vidare ska sekretessen
”noga angivas” i offentlighets‐ och sekretesslagen eller någon annan lag som den lagen
hänvisar till. Sekretess kan inte uppnås genom avtal, löfte, myndighets
beslut etc.
Sekretess kan till
exempel gälla till skydd för t.ex. rikets säkerhet, myndighets verksamhet
för inspektion, kontroll eller annan tillsyn, intresset att förebygga eller
beivra brott, det allmännas ekonomiska intresse eller skyddet för enskilds
personliga eller ekonomiska förhållanden.
Beträffande TF 2:9
så reglerar denna paragraf så kallade minnesanteckningar. Detta kan till
exempel vara utkast och koncept (till en myndighets beslut), så kallade
mellanprodukter, och minnesanteckningar är i regel inte allmänna handlingar, om
de inte tas om hand för arkivering.
Ett exempel på
mellanprodukter är delningar av beslutsutkast (propositions- eller
förordningstexter) som sänds ut från Regeringskansliet till underställda
myndigheter för synpunkter på utformningen av ett kommande regeringsbeslut.
2 st. anger att utkast eller koncept till myndighets beslut
eller skrivelse och annan därmed jämställd handling som ej har expedierats
anses ej som allmän handling, såvida den icke tages om hand för arkivering. För
att återknyta till din fråga angående praxis så ansågs andra
stycket inte tillämpligt på kommunalt beslutsunderlag som sänts ut i vidare
syfte än enbart beredning. (RÅ 1994 ref. 97)
Beträffande TF 2:7 ansågs en
kommunal nämnds föredragningslista expedierad då den utsänts till nämndens
ledamöter och andra (Rå 1980 2:4).
Samma utgång fick RÅ 1994 ref. 97, där kommunalt beslutsunderlag
utsänts till kommunala förtroendemän och förvaltningar samt till andra.
Då
Jag inte vet mer om innehållet i din utredning är det för mig omöjligt att
svara på när sekretess föreligger.
Hoppas
detta bringar lite mer klarhet till läget
Lycka
till