Missbruk av dominerande ställning genom sammarbetsförbud

Hej! Har en fråga angående konkurrensrätt! Två bolag har ett avtal med en konkurrensklausul som säger att vid avslutat samarbete får företagen inte samarbeta med konkurrerande verksamheter i 6 mån. Tillverkaren har en marknadsandel på 90% och har nu sagt upp avtalet med deras handelsagent och säger att de inte får samarbeta med ett annat företag för att leverera liknande produkter. Anses detta vara oskäligt då tillverkaren har en dominerande ställning?

Lawline svarar

Hej,

Precis som du nämner så är tillverkaren, om denne har en andel på 90% av marknaden, i dominerande ställning.

Ett dominerande företag har ett särskilt ansvar för att konkurrensförhållandena på marknaden är goda och således kan förfaranden som på ett otillbörligt sätt skadar förutsättningarna för konkurrens likställas missbruk enligt 2 kap 7 § Konkurrenslagen. Ett sådant missbruk kan resultera i konkurrensskadeavgift och åläggande att upphöra med beteendet (3 kap 1§ & 5§ Konkurrenslagen).

Att tillverkaren vid uppsägandet av avtalet med handelsagenten, genom konkurrensklausul förbjuder det andra företaget från att samarbeta med ett tredje företag för att leverera liknande produkter, kan vara konkurrensbegränsande. Ett sådant handlande skulle varit ett led i avtalsfriheten och helt lagenligt om inte tillverkaren intagit en dominerande ställning. Nu är det dock troligt att konkurrensklausulen hämmar konkurrensen till konsumenternas nackdel då den ger det tredje företaget sämre möjligheter att kunna leverera liknande produkter.

Konkurrenslagen hittar du https://lagen.nu/2008:579.

Mvh,

Olle AnderssonRådgivare