FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/04/2013

Återkallelse av körkort - vårdslöshet i trafiken

Hej, Idag fick jag strafföreläggande att jag är skyldig till vårdslöshet i trafik enligt 1 § lag (1951:649) om straff för vissa brott och påföljd dagsböter. Min fråga är, kommer Transportstyrelsen återkalla mitt körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 5 kap. 3 § Körkortslagen(https://lagen.nu/1998:488#K7P2S1)
kan Transportstyrelsen besluta att återkalla ditt körkort av dessa anledningar:

1. Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
2. Du har smitit från en trafikolycka du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.
3. Du har gjort dig skyldig till flera trafikförseelser, till exempel mindre hastighetsöverträdelser.
4. Du har brutit mot en viktig trafikregel (grövre trafikförseelse), exempelvis att du har kört mycket över tillåten hastighet eller kört mot rött ljus.
5. Du är opålitlig ur nykterhetssynpunkt, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.
6. Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.
7. Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.
8. Du lämnar inte in ett läkarintyg eller ett bevis om godkänt förarprov trots att Transportstyrelsen kräver det.
9. Körkortet har utfärdats på felaktiga grunder

Anledningen till att man döms för vårdslöshet i trafiken kan vara väldigt skiftande. Punkterna 2-5 torde kunna falla in under vårdlöshet i trafiken, och därav leda till att ditt körkort återkallas, t.ex. om du har smitit från en trafikolycka eller att du har gjort dig skyldig till upprepade trafikförseelser eller en grövre trafikförseelse.

Det är svårt att säga om ditt körkort kommer att återkallas. Faller bakgrunden till din dom på vårdlöshet i trafiken in under någon av ovanstående punkter finns det risk för att Transportstyrelsen återkallar ditt körkort.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare