Sjukskrivning och bisysslor

om man är 100% sjukskriven men typ bedriverhemförsäljning eller annat hur många timmar i veckan får man göra det?Förut var det väl 5 timmar eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätten till hel sjukpenning (100 %) förutsätter att personen ifråga helt saknar arbetsförmåga (27:45 socialförsäkringsbalken). Bedömningen av arbetsförmåga förändras beroende på hur länge sjukpenningen har utfärdats, i enlighet med den s.k. rehabiliteringskedjan (27:46-49 socialförsäkringsbalken). Under de första 90 dagarna bedömer Försäkringskassan om du skulle kunna klara av ditt vanliga arbete.Mellan dag 91 och 180 tar Försäkringskassan reda på om din arbetsgivare kan erbjuda dig en omplacering som du klarar av trots din sjukdom. Mellan dag 181-365 försöker Försäkringskassan ta reda på om din arbetsförmåga skulle kunna komma till nytta utanför din arbetsgivares verksamhet. Från och med dag 366 bedöms din arbetsförmåga mot den vanliga arbetsmarknaden.

Angående bisysslor har högsta förvaltningsdomstolen (HFD) förklarat att sjukskrivna kan utöva fritidssysslor till en begränsad omfattning, utan att detta skulle innebära att sjukpenningen dras in. HFD har haft överseende med en bisyssla i form av ett uppdrag som kontaktperson som tog cirka två timmar i veckan. För detta uppdrag fick personen ifråga ett arvode med 925 kronor per månad och ersättning för kostnader med 1 080 kronor per månad (RÅ 2006 ref. 56).

Anledningen till detta domslut kan förklaras med att HFD inte tyckte bisysslan var av tillräcklig omfattning för att visa på att personen ifråga hade arbetsförmåga som hade kunnat utnyttjas i form av förvärvsarbete. Om sådan arbetsförmåga finns i ditt fall kan inte jag avgöra på det begränsade underlaget som jag har tillgång till. Att försäljning är en form av förvärvsarbete, skulle dock kunna tala för att det finns en outnyttjad arbetsförmåga. Å andra sidan kan kanske det faktum att hemförsäljningen sker hemifrån och är av begränsad omfattning tala för att man ser det som en fritidssysselsättning. Hur utfallet skulle bli kan jag som sagt inte bedöma. Någon uttalad tidsgräns har jag inte funnit. Det blir nog snarare en helhetsbedömning där man tar hänsyn till alla omständigheter i det enskilda fallet såsom arbetets tidsmässiga omfattning och hur pass krävande det är i övrigt.

Socialförsäkringsbalken finns https://lagen.nu/2010:110

Lawline RådgivareRådgivare