FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/04/2013

Gallring av belastningsregistret

Hejhej! År 2007, när jag var 15 år blev jag tagen för snatteri. Hade då snattat en gång redan och blev alltså tagen andra gången! Sammanlagt hade jag kanske snattat för 80kr. Jag fick inget böter utan bara en prick i registret! Men eftersom att det hade skett 2 gånger sa dom att jag skulle va med i belastningsregistret i hela 10 år! Jag är nu 21 år och det har gått mer än 5 år. Jag vet att dessa brott kan gallras bort efter 5 år och undrar då om det finns en möjlighet att min prick är borta nu? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Som jag förstår det har du inte registrerats för något nytt brott sedan du snattade 2007. Det betyder, precis som du säger, att brottet inte längre ska finnas kvar i belastningsregistret.

Bestämmelserna om hur länge ett visst brott står registrerat belastningsregistret innan det gallras bort finns i lagen (1998:620) om belastningsregister, som du hittar https://lagen.nu/1998:620. Tidsgränserna för gallring av belastningsregistret finns huvudsakligen i 17 § av den lagen.

Jag tror faktiskt inte att snatteriet fanns kvar i fem år i ditt fall – det gallrades antagligen bort ur registret efter tre år. Snatteri bestraffas visserligen ofta med böter, och punkt 9 i 17 § slår fast att böter gallras bort ur belastningsregistret efter fem år, men du fick aldrig böter. Sannolikt har åklagaren beslutat om åtalsunderlåtelse i ditt fall; man lät helt enkelt bli att åtala dig. Enligt punkt 11 i 17 § avregistreras ett brott där åklagaren beslutat att inte väcka åtal efter tre år, förutsatt att personen som begick brottet var under 18 år vid tillfället.

Att du har snattat två gånger betyder inte att den tidsperiod som brotten står med i belastningsregistret fördubblas. Däremot säger 18 § att om man registreras för ett nytt brott medan ett gammalt brott fortfarande finns med i belastningsregistret så står båda brotten kvar i registret tills registreringsperioden har gått ut för båda brotten; om du hade begått nya brott efter 2007 så hade alltså snatteriet möjligen varit kvar i belastningsregistret.

Ett exempel: Anta att en person avtjänat ett fängelsestraff för ett brott och friges från fängelset 2013. I normala fall kommer det brottet vara registrerat i belastningsregistret tills 2023. Men 2022 begår personen ett nytt brott. I det fallet kommer fängelsedomen, som avtjänats redan 2013, att avregistreras samtidigt som det nya brottet, vilket kan innebära en förlängd registeringsperiod på flera år. (Det gäller dock inte om det nya brottet var ett bötesbrott).

Med andra ord: förutsatt att du inte registrerats för något allvarligare än snatteri, och det sista brottet skedde 2007, så borde ditt belastningsregisterutdrag vara helt tomt. Om du är orolig kan du alltid beställa ett belastningsregisterutdrag om dig själv. Det gör du hos Polisen. Blanketterna du behöver hittar du här: http://www.polisen.se/Service/Blanketter/Blanketter-belastningsregistret/.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare