FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/04/2013

Belastningsregistrets påverkan på ex. anställning

Hej! Jag 22 år, jag åkte fast häromdan för snatteri men är även mistänkt för häleri . Jag hade tagit saker motsvarande 1000 kr från butiken kiks! Jag erkände brottet vid förhöret. Jag måste tilläga att jag hade även åkt fast 3 år innan för snatteri , då hade jag tagit en vara motsvarande 30kr fast då fick jag inte betala nånting. Nu undrar jag vad som kommer att hända , min största rädsla är om jag kommer få nån prick i belastningsregister hur kommer påverka detta sökande av jobb ? körkort som jag tänkte ta denna sommaren? dessutom måste jag åka utomlands nästa år för praktik och då måste jag skaffa svenskpasset, kommer detta påverka det också? är tacksam om ni kan hjälpa mig . . .

Lawline svarar

Hej.

Du kommer att få en "prick i belastningsregistret". Detta kommer i normalfallet synas i fem år innan det "gallras" (tas bort ur registret). Huruvida detta är relevant för ditt arbetssökande beror på vilka tjänster du söker.

Ansöker du till en tjänst inom vissa yrkeskategorier (exempelvis barnomsorg) beställer du själv hem ett registerutdrag ur belastningsregistret. Av detta utdrag framgår framför allt om du är dömd för sexual-, narkotika- eller våldsbrott. Snatteri eller stöld omfattas inte av sådant registerutdrag.

Vissa andra arbetsgivare har själv möjlighet att kontrollera uppgifter i registret. I dessa fall syns alla brott du blivit dömd för (och som inte har hunnit gallras). Det är dock inte samtliga arbetsgivare som har rätt till detta, se förordningen om belastningsregister (https://lagen.nu/1999:1134#P31S1)  12-25 §§.

Det kommer inte påverka huruvida du kan ta körkort eller ansöka om pass.

Se lagen om belastningsregister (https://lagen.nu/1998:620)

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare