FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/04/2013

Makes ansvar för skulder

Hej jag undrar vad som händer om min make avlider. Han har lån på en fastighet tillsammans med sin exsambo. Ska jag ta över hans skuld? Han har skrivit över huset på henne men har kvar skulden på huset, känns olustigt då jag inte vet vad som händer om han går bort. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Så som huvudregel gäller enligt 1 kap. 3 § äktenskapsbalken att make under äktenskapet råder över sin egendom och svarar för sina skulder. När din make avlider innebär detta att de skulder som han har, de som är hänförliga till huset så som andra skulder, ska avräknas från din makes (dödsboets) tillgångar innan en så kallad bodelning mellan er kan göras. Efter att bodelning har skett kommer din makes (dödsboets) kvarlåtenskap att delas mellan de som är berättigade till det.

Detta innebär att du aldrig i samband med arvskifte kommer att bli direkt skyldig att överta din makes (dödsboets) skulder eftersom dessa ska avräknas redan i samband med bodelningen. I 21 kap. 4 § ärvdabalken stadgas att dödsboets skulder skall betalas innan bodelning eller arvskifte sker, i händelse av annat skall bodelningen eller skiftet gå åter. Således kommer du inte överta din makes skulder när han avlider.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare