FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/12/2006

Sambodelning

Hej jag är sambo och inte del ägar till huset men vi har gemensamma son. och båda är inskriven i huset men han har 2 tidigare söner, andra bor på hemmet och den andra bor hoss oss fast han är inskriven hoss mamman. Har han rätt att kast ut mig? Ifall det är så har jag rätt att ta med våran son med mig? Vad har jag för rättigheter angående bodelning och vad har min son för rättigheter i hans pappas liv och egendom.

Lawline svarar

Hej, Enligt 3 § sambolagen (se http://www.lagen.nu/2003:376 ) utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom. Med detta menas bostad som införskaffats gemensamt i syfte att paret skall bo där gemensamt. Detta gäller oavsett vem som faktiskt betalat för bostaden. Därför är en förutsättning för att du skall få en del av bostaden i en bodelning vid en eventuell separation just att ni skaffat bostaden tillsammans. I fall bostaden utgör samboegendom så är huvudregeln att den egendom som en sambo äger även skall falla på dennes lott. Detta betyder att bostaden skall tillfalla din sambo om han äger den. Ett undantag härifrån finns dock stadgat i sambolagens 16 § 2 st som säger att den sambo som bäst behöver bostaden kan få överta den så länge detta kan anses som skäligt. Ett sådant undantagsfall kan t ex vara om en förälder får vårdnaden över parets gemensamma barn och även fortsättningsvis skall bo kvar i vad som en gång var familjens gemensamma hem. För det fall bostaden inte skulle falla på din lott vid en eventuell separation så måste du mycket riktigt flytta. Kan inte du i ett sådant fall komma överens med din sambo om vart barnen skall bo och hur umgänget skall regleras så hamnar frågan i sista hand hos en domstol. Det finns nämligen inte några på förhand uppsatta regler om var barnen skall bo utan det är väldigt individuellt hur frågan regleras från familj till familj. Frågor som rör vårdnad, boende och umgänge skall dock alltid avgöras med barnets bästa som utgångspunkt (se föräldrabalken 6 kap 2a § 1 st http://www.lagen.nu/1949:381 ). När det gäller din sons arvsrätt efter sin far har han lika stor rätt som de andra barnen. En persons biologiska barn kallas i lagen för bröstarvingar och har alltid rätt till arv efter sin avlidna förälder i form av laglott – även om föräldern före sin död i testamente önskat att kvarlåtenskapen skulle fördelas på annat sätt. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare