Utlämnande av allmänna handlingar

Hej! Vad är en idéell förening skyldig att lämna ut för handlingar till en privatperson vid begäran? En privatperson har ringt och sagt att då kommunen äger en ganska stor bit mark som vår förening använder, så har han "demokratisk rätt" att få reda på föreningens ekonomi, framtida planer och andra protokoll/handlingar. Är det inte bara handlingar som föreningen lämnat in till myndigheter som han kan kräva att få?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen (TF)  finns en rätt för varje svensk medborgare att ta del av allmänna handlingar. Denna rätt fyller en viktig kontrollfunktion för den offentliga maktutövningen som sker genom olika myndighetsbeslut, men är också en viktigt del i ett fritt meningsutbyte och yttrandefriheten som sådan.  Eftersom det är den offentliga maktutövningen som ska kontrolleras är det därför endast handlingar som förvaras på myndigheter som anses vara allmänna och som ska lämnas ut om någon begär det (2 kap. 3§ TF). Kravet på förvaring hos myndigheter har tolkats som att även handlingar som förvaras hos privata aktörer (till exempel en ideell förening) kan vara allmänna. Han/hon som vill ha ut handlingarna måste dock vända sig till myndigheten, i detta fall kommunen, och be att få ut handlingarna. Som en ideell förening finns ingen skyldighet att lämna ut offentliga handlingar med undantag för att vissa privata aktörer kan få i uppdrag att utföra förvaltningsuppdrag åt kommunen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare