FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/12/2006

Gåva av fastighet

Hej, 1984 skrev våran pappa över familjens landställe på mig och min bror av ekonomiska skäl. Nu efter det att han gjort sig osams med oss så vill han upphäva detta. I gåvobrevet framgår varken nyttjande eller ägande rätt för hans del. Han har inte varit där på över 15 år och ej bidragit med underhåll eller annat. Har han någon möjlighet till detta, i gåvobrevet finns det inga förpliktelser för mig och min bror utan vi står som ensamma ägare och har därför även betalat fastighetsskatten under alla år.

Lawline svarar

Hej, Er far har gett dig och din bror en fastighet i gåva. Om detta finns regler i jordabalken, se . Då gåvan är fullbordad är den bindande om den gått till på rätt sätt. För gåvor av fastigheter gäller vissa formkrav, som är de samma som vid köp av fastigheter, se 4 kap. 29 §. Formkraven anges i 4 kap. 1-3 §§, och innebär i korthet att gåvobrevet måste vara skriftlig, undertecknas av givaren och mottagaren/-na och innehålla en förklaring om att egendomen överlåts från givaren till mottagaren/-na. Gåvor av fastigheter kan villkoras. Villkor är dock bara giltiga om de intagits i gåvobrevet, se 4 kap. 3 §. Såvida ert gåvobrev uppfyller formkraven och inget villkor om att er far skulle ha rätt att ta tillbaka fasigheten införts i gåvobrevet har er far ingen rätt att upphäva gåvan. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare