FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt21/12/2006

Ränta på skadestånd

Hej ... om jag skall tilldelas ett skadestånd på 12 500 kr Och händelseförloppet var för 12 månader sen.. hur mycket blir det då tillsammans med räntan ?.. enligt 6§ räntelagen MvH Dennis

Lawline svarar

Hej. Enligt 6§ Räntelagen utgår ränta på fordringen med den vid tidpunkten gällande referensräntan med tillägg på åtta procentenheter. Referensräntan baseras enligt 9§ på Riksbankens reporänta, vilken för närvarande är 3%. Om det rör sig om ett skadestånd p.g.a. personskada och det blir fråga om avräkning av vissa förmåner är tillägget på referensräntan dock endast två procentenheter. Enligt 4§ finns för fordringar som uppkommit p.g.a. skadestånd emellertid en betalningsfrist om trettio dagar, under vilken ränta inte utgår. Denna räntefrist gäller dock ej om det rör sig om skadestånd p.g.a. ett uppsåtligt brott. Sålunda borde räntan att uppgå till 11% och beräknas på ungefär 11 månader. Under dessa omständigheter kan räntan förväntas uppgå till omkring 1260 kr och hela fordran (skadestånd+ränta) således totalt ca 13760 kr. Med vänlig hälsning
Ola DavidssonRådgivare