Hur har svenska rättsområden påverkats av den franska revolutionen?

Hej! Dagens rättsordning i Sverige har ju påverkats mycket av andra europeiska länders tankar och ideér sedan långt tillbaka i tiden, ex franska revolutionen. Men finns det några konkreta exempel på olika svenska rättsområden som påverkats av detta ?

Lawline svarar

Hej! Det är svårt att ge ett enkelt svar på din fråga men man kan generellt säga att den svenska rättsordningen givetvis påverkats av influenser från andra delar av världen. Till att börja med bygger stora delar av den moderna juridiken på det rättssystem som utvecklades i antikens Rom. Svensk rätt har även varit starkt influerad av den tyska juridiken och under de senaste åren har samarbetet inom EU varit viktigt för rättsutvecklingen. Man bör komma ihåg att lagar stiftas av politiker i riksdagen och på samma sätt som politiken påverkas därför juridiken av de aktuella debatterna och de politiska strömningarna i samhället.

Den franska revolutionen skedde under slagorden: "frihet, jämlikhet, broderskap"(på franska liberté, egalité, fraternité)och kan ses som ett uttryck för folkets önskan om mer inflytande i politiken.  Man ville också jämna ut skillnaderna mellan de fyra stånden och minska adelns makt.

Det rättsområde som främst påverkats av den franska revolutionen är enligt min mening den offentliga rätten som styr hur statens makt får utövas. Regeringsformen är en av Sveriges grundlagar och i lagens första kapitel nämns  t ex att den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet(RF 1:2) och att den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt(RF 1:1). De idéer som låg till grund för revolutionen märks alltså i vår tid bland annat i Sveriges statsskick.

Med vänlig hälsning,

Ronja KleiserRådgivare